Hem » BLOG » Media och dess olika former Del 2

Media och dess olika former Del 2

Välkomna tillbaka till vår serie om media och dess olika former och som vi beskrev i den första delen kommer vi i denna serie om media ta en titt på dess olika former och på vilken roll dessa former har i vårt samhälle och i denna del fortsätter vi med att ta en titt på dom 4 olika huvudgrenarna av media.

Radio

Radion markerade en vändpunkt hur informationen överfördes eller sändes i början på 1900 talet eftersom det använde ljud för att fånga publikens uppmärksamhet. Det var det första kommunikationsmediet som skulle överföra eller sända levande röster över långa avstånd och radio var och är fortfarande ett av dom mest effektiva medierna. Människor var beroende av och är än idag en viktig källa för viktiga nyheter och information. Betydelsen och optimal användning av radio som massmedia var kanske som mest tydlig under det första världskriget då radio användes för att skicka diplomatiska meddelanden när Tyskland fick reda på att britterna hade tappat sina kablar. Radion blev ett medium som publiken hittade som deras koppling till allt som hände i världen. Om dom på den tiden bara hade vetat att tv och internet skulle ta världen med storm skulle dom blåsts bort av hur fort vi framskrider med tekniken och fortfarande arbetas det på att göra allt större, snabbare och bättre.

Television

Progressen av tv har kommit långt från svartvitt och färgteve till plasma och LCD-TV, tillkomsten av detta ständigt föränderliga medium började i början av 1930 talet och inledningsvis med underhållning och nyhetsändamål, numera har vi reklam som har införlivats i underhållning och nyheter för att ge tittare en chans att utnyttja produkter eller tjänster. Det finns också nytt sätt att komma åt internet via en web-tv som är ansluten istället för en dator och som används surfa och leta information och man kan titta på sändningar och video på stora LCD-skärmar istället för på datorn. Efter produktionen av ett TV-program måste en kanal göra detta tillgängligt för marknaden för att dom som är intresserade ska kunna titta på den. Dessa program kan vara pratshower, matlagningsprogram, serier, filmer, sport och så vidare och det finns två sätt hur dom sprids.

Det första sättet /ursprungliga sändningen

När ett program har slutförts av producenten, det kan vara antingen en eller flera enstaka episoder vill hen sedan ha ett nätverk eller en station för att visa det för publiken och dessa nätverk eller TV -stationer betalar redan själva produktionen eller licensierar en producent att göra det istället innan det kan visas för publiken.

Sändningssyndikering

Det här är när sekundära sändningar av ett program sänds längre än den ursprungliga sändningen och sänds igen i till exempel andra länder eller lokalt och drivs inte alltid av producenten. I dess fall involverar sig andra TV -stationer, individer eller företag sig att sälja produktionen till tillgängliga marknader som de får visa upp sig på, vanligtvis sker detta under kontrakt från upphovsrättsinnehavare eller producenten. Detta är kanske vanligast i engelskspråkiga länder men det finns många exempel på frågesports program som sålts vidare till andra länder på detta sätt.